måndag 3 maj 2010

Hej!
Nu är det redan maj och jag hoppas våren har kommit för att stanna! Det är inte så många veckor kvar på terminen nu, snart är sommaren här. Fortsätt kämpa på med svenskan!

Jag tycker mycket om sommaren och idag visar jag en bild från förra sommaren då jag besökte min barndoms-stad, Grästorp. Nära Grästorp ligger Kållandsö och här finns ett gammalt vackert slott som heter Läckö slott. Hit brukar jag åka varje sommar. På bilden är jag och min kompis dotter, Alice.


Glöm inte att lyssna på nyheter på lätt svenska varje vecka!
Lyssna på nyheter på lätt svenska!

Att få ett id-kort i Sverige kan vara svårt för många nysvenskar. Idag ska vi tillsammans titta på en film om detta.



VECKANS ÖVNINGAR!

Träning för alla:
Presens, preteritum eller perfekt?
Infinitiv eller presens?
Hjälpverb
Vad säger man?

Ni som arbetar med kapitel 2 kan träna mer på detta:
Sätt in "inte" på rät plats
Känslor 1
Känslor 2
Gå in på förra veckans inlägg och repetera övningarna om familjen!


Ni som arbetar med kapitel 5 kan träna mer på detta:
Konjunktioner
Konjunktioner 2
Konjunktioner 3
Repetera ordföljd i bisats
Hur säger man?
Gå in på förra veckans inlägg och repetera övningarna!

Veckans nya sång:
En kväll i juni

1 kommentar:

  1. Hej!
    Här kan ni skriva ett meddelande till mig!
    Skriv om ni har frågor eller om ni vill berätta något, eller om ni bara vill säga hej!
    Hälsningar Emma

    SvaraRadera